Wat is zoekmachineoptimalisatie?

In de huidige digitale wereld zijn zoekmachines ondenkbaar geworden. Maar liefst 94% van het internetverkeer komt van een zoekmachine. Google is weliswaar uitgegroeid tot een heus werkwoord. Voor de meest uiteenlopende zaken gaat men direct naar een zoekmachine of een search engine zoals de internationale benaming duidt. Google koppelt namelijk de zoekopdracht binnen een fractie van een seconde aan een zoekresultaat die hier het beste op aansluit. Om als website vindbaar te blijven op de digitale snelweg is zoekmachineoptimalisatie onmisbaar. 

Search Engine Optimalisation

De veelgebruikte term SEO is de afkorting voor Search engine Optimalisation, ook wel SEO optimalisatie oftewel zoekmachine optimalisatie bureau. Dit houdt kort samengevat in dat door gebruik van een aantal specifieke technieken de vindbaarheid van een website op internet wordt geoptimaliseerd. Dit is cruciaal omdat van het aantal internetbezoekers, 75% niet verder kijkt dan de eerste resultatenpagina na een zoekopdracht. 

Binnen de SEO wordt onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO. On-page gaat over de inhoud van de pagina, bijvoorbeeld het gebruik van keywords. Dit zijn de termen waarmee wordt gezocht in de zoekmachine. De kwaliteit van de website is erg belangrijk bij on-page SEO. Off-page is vooral gericht op de populariteit van de website. Bijvoorbeeld hoeveel verwijzingen er naar de website worden gedaan op social media. 

De voordelen van SEO

Een website heeft geen commerciële waarde zonder bezoekers. Hetzij hier een webshop achter zit of een blog, zonder een flink aantal bezoekers staat de informatie er eigenlijk voor niets. In deze tijd van groeiende online concurrentie en toenemende informatiestroom is seo zoekmachine optimalisatie de ideale manier om vindbaar te zijn voor de juiste doelgroep. Simpel gezegd hoe beter de zoekmachineoptimalisatie, hoe hoger het aantal bezoekers wat weer leidt tot een directe stijging van de waarde van de website.

Een bijkomend voordeel is met name dat deze bezoekers reeds geïnteresseerd zijn in de informatie op de website. Dit is natuurlijk al naar voren gekomen tijdens de zoekopdracht.

SEO in de praktijk

Er is een breed scala aan opleiding te volgen om een adwords specialist worden. Ook zijn er bureaus die hierin gespecialiseerd zijn. Vaak bieden zij webhostingservices SEO-diensten aan als aanvulling op de hosting. Er zijn ook gratis SEO-tools te vinden op internet. Hiermee kan de basiskennis van SEO worden uitgebreid en de website resultaten worden verbeterd.