Hoe linkbuilding effectief toe te passen
Linkbuilding is de belangrijkste taak bij off-page optimalisatie. Met gerichte maatregelen kunnen website-exploitanten de kans vergroten dat andere websites naar hun site linken.
Met een passende strategie bouw je een voordelig linkprofiel op. Op deze manier vervul je een van de belangrijkste eisen zodat je site goed presteert in de zoekresultaten pagina’s (SERP’s) van de belangrijkste zoekmachines en gevonden wordt door je doelgroep.
Waarom je backlinks wilt bouwen
Het backlinkprofiel is een uiterst belangrijke bouwsteen voor jouw zoekmachineoptimalisatie. Google wil voorzien in de behoeften van zijn gebruikers en ze willen relevante zoekresultaten van hoge kwaliteit. Door backlinks op te bouwen, versterk je een aantal belangrijke indicatoren die van belang zijn voor plaatsing in zoekresultaten. Dit geeft je een betere ranking, een stijging in de SERP’s en uiteindelijk meer verkeer en meer verkopen.
Google evalueert deze criteria via backlinks:
-Populariteit van de website (Domain Popularity): Hoeveel domeinen linken naar de website?
– Autoriteit van de website (Domein Autoriteit): Hoe belangrijk is de website in de ogen van de gebruikers?
– Pagina populariteit: hoeveel URL’s verwijzen naar de specifieke pagina?
– Page Authority (Page Authority): Hoe belangrijk is de pagina voor jouw onderwerpen?
– Relevantie: Hoe hoog is de relevantie van het domein voor bepaalde onderwerpen?
Niet elke backlink is evenveel waard. Waardevolle backlinks van hoge kwaliteit zijn afkomstig van websites die zelf een hoge mate van autoriteit en relevantie voor jouw onderwerp hebben.
De eenvoudigste manier om aan linkbuilding te doen, is door iemand te betalen voor een backlink en deze te gebruiken om Google te ‘misleiden’. Maar dat werkt al lang niet meer. Als het gaat om linkbuilding, erkent Google steeds vaker black hat-methoden en bestraft ze deze regelmatig. Vermijd deze methoden daarom indien mogelijk.
Linkbuilding in 3 stappen
Met de volgende drie stappen gebruik je duurzame, natuurlijke linkbuilding voor jouw website.
1e stap: Linkprofiel plannen
Planning gaat vóór implementatie: welke doelen wil je bereiken? Welke contacten en middelen bieden jou voordelen? Dit omvat ook het analyseren van de concurrentie. Waar zijn sterke concurrenten gelinkt? Welke backlinkprofielen kun je opnieuw maken?
In deze stap maak je ook een schema van hoeveel links van welk type je wilt genereren in welke periode en wat daarvoor nodig is.
2e stap: bronnen identificeren
Nu gaat het erom uit te zoeken waar de backlinks, die waardevol zijn voor natuurlijke linkbuilding, vandaan zouden kunnen komen. Hiervoor zijn een aantal algemeen toegankelijke bronnen:
– Relevante bedrijfs- en webdirectories met domein autoriteit
– Link tip pagina’s en bron pagina’s
Maar onthoud: hoe makkelijker het is om een backlink te krijgen, hoe groter de kans dat jouw concurrentie deze ook krijgt.
Stap 3: besteed linkbuilding uit
Linkbuilding aan Seeders uitbesteden is een goede zet. Samen met hen wordt een goede strategie uitgedokterd en ben je verzekerd van de goede herkomst van de links en de nette uitvoering inclusief attributen, plaatsing en anchortekst.
Leave a Reply