letters on the wooden blocks

SEO is niet alleen best gecompliceerd, het is vooral ook veel. Website techniek, teksten, afbeeldingen, linkjes. Je moet eigenlijk overal verstand van hebben.

Als de tijd en zin ontbreekt om al deze kennis te vergaren kun je een specialist hiervoor inhuren.

Maar hoe herken je kwaliteit als je zelf nog weinig verstand hebt van het onderwerp?

In deze blog geef ik een aantal tips waarmee je eenvoudig kunt herkennen of iemand een snelle internet cowboy is, of een vakman.

Een nep SEO expert herken je aan:

  1. Garantie van hoge posities

Een SEO-er is als een teamsporter. Hij helpt mee om zo veel mogelijk succes te behalen, maar kan geen kampioenschap beloven. 

Er zijn te veel factoren die meespelen of het succes (topposities in zoekmachines) uiteindelijk behaald wordt. 

Een zelfgenoemde expert die wel hoge posities belooft neemt doorgaans meer risico’s met ongeoorloofde technieken, om zo sneller resultaat te halen. Als dit mis gaat, ben jij de klos.

  1. Hele lage prijzen

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, een goede SEO-er is net als een topsporter schaars. Wil je kwaliteit, dan betaal je daar voor. You pay monkeys, you get peanuts

Prijzen tussen de 75 en 130 euro per uur worden gezien als marktconform.

  1. Geen onderzoek en strategie

De online marketeer moet zich eerst verdiepen in je website. Hij of zij moet weten wat het haalbare doel is en wat er nodig is om dit te behalen.

Hiervoor zijn onderzoeken nodig, zoals:

  • Een technische analyse van de website
  • Een zoekwoord onderzoek
  • Vergelijking van je inkomende links ten opzichte van je concurrenten

Ook een goed ingericht Google Analytics account zorgt er voor dat je de voortgang van je inspanningen bijhoudt en er op kunt inspelen.

Bij het ontbreken van een gedegen strategie is SEO niets meer dan iets proberen en hopen dat het werkt.

  1. Slechts 1 aspect beheersen

Zoekmachine optimalisatie klinkt technisch. Hoewel website techniek zeker een belangrijk onderdeel is, is goede content op en links naar je site minstens net zo belangrijk. 

Je gaat pas echt topposities behalen als je goed bent in alle aspecten

Een SEO expert kan gespecialiseerd zijn in een bepaald onderdeel, maar het is wel van belang dat in ieder geval de basiskennis van zowel techniek, content als links aanwezig is.

  1. Kwantiteit boven kwaliteit stellen

Het is beter om 1 keer per maand een zeer goed artikel te schrijven en die vervolgens te promoten, dan om 10 keer per maand een matig artikel te publiceren.

Hetzelfde geldt voor links. Liever 1 link vanaf een relevante website met veel autoriteit, dan 10 startpagina’s van totaal verschillende onderwerpen.

Is dit moeilijk? Ja, maar daarom ook waardevol.

Wat doet een goede SEO expert:?

Een  goede SEO expert:

  • Stelt vragen over je bedrijf, zoals je doelgroep en je onderscheidend vermogen.
  • Heeft verstand van techniek, content en linkbuilding
  • Wil waarde toevoegen aan je website in plaats van trucjes uithalen
  • Betrekt jou als klant bij het proces en stelt veel vragen over jouw expertise
  • Durft kritisch te zijn en geeft soms advies wat tegen jouw wensen in gaat

Stel de volgende vragen aan je SEO-er in spé

Om het kaf van het koren te scheiden kun je de kandidaat testen door een paar vragen te stellen waarop iedere SEO-er het antwoord op moet weten:

Vraag: Gebruik je meta keywords?

Gewenste antwoord: Meta keywords worden niet meer gebruikt door zoekmachines om de inhoud van de pagina te bepalen. Omdat deze woorden verstopt zitten op de pagina is de waarde voor gebruikers nihil.

Vraag: Wat zijn long tail zoektermen?

Gewenste antwoord: Long tail zoektermen zijn woorden waar minder zoekvolume op is en minder concurrentie. Vaak zijn dit zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, zoals “online rode schoenen kopen”. 

Omdat het gerichte zoektermen zijn is de conversie vaak hoger dan algemenere termen, zoals “schoenen” en is het relatief eenvoudiger om op deze woorden hoger in zoekmachines te komen.

Vraag: Helpen links vanaf mijn social media profielen ook mee aan mijn posities in Google?

Gewenste antwoord: Links vanaf social media websites zoals Facebook, Twitter, YouTube en dergelijke hebben een zogenaamd nofollow attribuut. Hierdoor tellen de links niet mee voor je positie in de zoekresultaten. 

Aan de slag

Of je nu SEO uitbesteedt of toch zelf gaat doen, het is belangrijk om het totale plaatje te zien. 

SEO is geen losstaand project, maar een voortdurende strijd om de topposities in de zoekresultaten. 

De juiste mensen hiervoor inzetten is, net als topsport, essentieel om hierin te slagen.

Wil je meer over wat een SEO expert doet en of je er één nodig hebt? Het antwoord vind je in dit artikel: 

SEO expert? Heb je wel een specialist nodig?

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons website-adres is: http://ifmedia.nl.

Welke persoonlijke gegevens we verzamelen en waarom we die verzamelen

Reacties

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien.

Contactformulieren

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien je een account hebt en je logt in op deze site, slaan we een tijdelijke cookie op om te bepalen of jouw browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit.

Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met jouw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van jouw account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere websites

Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, etc.). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere website heeft bezocht.

Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website.

Analytics

Met wie we jouw data delen

Hoe lang we jouw data bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen.

Welke rechten je hebt over je data

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar we jouw data naartoe sturen

Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spamdetectie service geleid worden.

Jouw contactinformatie

Aanvullende informatie

Hoe we jouw data beveiligen

Welke datalek procedures we geïmplementeerd hebben

Van welke derde partijen we data ontvangen

Wat voor geautomatiseerde besluiten we nemen en profilering we doen met gebruikersgegevens

Openbaarmakingsverplichtingen van de industrie

Save settings
Cookies settings