SEO is niet alleen best gecompliceerd, het is vooral ook veel. Website techniek, teksten, afbeeldingen, linkjes. Je moet eigenlijk overal verstand van hebben.
Als de tijd en zin ontbreekt om al deze kennis te vergaren kun je een specialist hiervoor inhuren.
Maar hoe herken je kwaliteit als je zelf nog weinig verstand hebt van het onderwerp?
In deze blog geef ik een aantal tips waarmee je eenvoudig kunt herkennen of iemand een snelle internet cowboy is, of een vakman.
Een nep SEO expert herken je aan:
- Garantie van hoge posities
Een SEO-er is als een teamsporter. Hij helpt mee om zo veel mogelijk succes te behalen, maar kan geen kampioenschap beloven.
Er zijn te veel factoren die meespelen of het succes (topposities in zoekmachines) uiteindelijk behaald wordt.
Een zelfgenoemde expert die wel hoge posities belooft neemt doorgaans meer risico’s met ongeoorloofde technieken, om zo sneller resultaat te halen. Als dit mis gaat, ben jij de klos.
- Hele lage prijzen
Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, een goede SEO-er is net als een topsporter schaars. Wil je kwaliteit, dan betaal je daar voor. You pay monkeys, you get peanuts.
Prijzen tussen de 75 en 130 euro per uur worden gezien als marktconform.
- Geen onderzoek en strategie
De online marketeer moet zich eerst verdiepen in je website. Hij of zij moet weten wat het haalbare doel is en wat er nodig is om dit te behalen.
Hiervoor zijn onderzoeken nodig, zoals:
- Een technische analyse van de website
- Een zoekwoord onderzoek
- Vergelijking van je inkomende links ten opzichte van je concurrenten
Ook een goed ingericht Google Analytics account zorgt er voor dat je de voortgang van je inspanningen bijhoudt en er op kunt inspelen.
Bij het ontbreken van een gedegen strategie is SEO niets meer dan iets proberen en hopen dat het werkt.
- Slechts 1 aspect beheersen
Zoekmachine optimalisatie klinkt technisch. Hoewel website techniek zeker een belangrijk onderdeel is, is goede content op en links naar je site minstens net zo belangrijk.
Je gaat pas echt topposities behalen als je goed bent in alle aspecten.
Een SEO expert kan gespecialiseerd zijn in een bepaald onderdeel, maar het is wel van belang dat in ieder geval de basiskennis van zowel techniek, content als links aanwezig is.
- Kwantiteit boven kwaliteit stellen
Het is beter om 1 keer per maand een zeer goed artikel te schrijven en die vervolgens te promoten, dan om 10 keer per maand een matig artikel te publiceren.
Hetzelfde geldt voor links. Liever 1 link vanaf een relevante website met veel autoriteit, dan 10 startpagina’s van totaal verschillende onderwerpen.
Is dit moeilijk? Ja, maar daarom ook waardevol.
Wat doet een goede SEO expert:?
Een goede SEO expert:
- Stelt vragen over je bedrijf, zoals je doelgroep en je onderscheidend vermogen.
- Heeft verstand van techniek, content en linkbuilding
- Wil waarde toevoegen aan je website in plaats van trucjes uithalen
- Betrekt jou als klant bij het proces en stelt veel vragen over jouw expertise
- Durft kritisch te zijn en geeft soms advies wat tegen jouw wensen in gaat
Stel de volgende vragen aan je SEO-er in spé
Om het kaf van het koren te scheiden kun je de kandidaat testen door een paar vragen te stellen waarop iedere SEO-er het antwoord op moet weten:
Vraag: Gebruik je meta keywords?
Gewenste antwoord: Meta keywords worden niet meer gebruikt door zoekmachines om de inhoud van de pagina te bepalen. Omdat deze woorden verstopt zitten op de pagina is de waarde voor gebruikers nihil.
Vraag: Wat zijn long tail zoektermen?
Gewenste antwoord: Long tail zoektermen zijn woorden waar minder zoekvolume op is en minder concurrentie. Vaak zijn dit zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, zoals “online rode schoenen kopen”.
Omdat het gerichte zoektermen zijn is de conversie vaak hoger dan algemenere termen, zoals “schoenen” en is het relatief eenvoudiger om op deze woorden hoger in zoekmachines te komen.
Vraag: Helpen links vanaf mijn social media profielen ook mee aan mijn posities in Google?
Gewenste antwoord: Links vanaf social media websites zoals Facebook, Twitter, YouTube en dergelijke hebben een zogenaamd nofollow attribuut. Hierdoor tellen de links niet mee voor je positie in de zoekresultaten.
Aan de slag
Of je nu SEO uitbesteedt of toch zelf gaat doen, het is belangrijk om het totale plaatje te zien.
SEO is geen losstaand project, maar een voortdurende strijd om de topposities in de zoekresultaten.
De juiste mensen hiervoor inzetten is, net als topsport, essentieel om hierin te slagen.
Wil je meer over wat een SEO expert doet en of je er één nodig hebt? Het antwoord vind je in dit artikel:
SEO expert? Heb je wel een specialist nodig?